Wpływ zapachów na myśli i zachowania

Wpływ zapachów na myśli i zachowania

Możesz nie zdawać sobie z tego sprawy, ale potęga zapachów jest niewiarygodna – zwłaszcza, gdy chodzi o komunikację niewerbalną.

Jak często przygotowywałeś się do rozmowy z potencjalnym pracodawcą, wyszedłeś z domu i nagle sobie uświadomiłeś, że zapomniałeś użyć swojej ulubionej perfumy lub wody kolońskiej? Cóż, zdarza się najlepszym. Ale spróbuj więcej nie popełniać tego błędu, gdyż...

Wielka moc zapachów

Zapachy mają wielką moc, zwłaszcza jeśli chodzi o komunikację niewerbalną. Ale to nie wszystko. Jeśli jadłeś posiłek, w którym była cebula, może to wpłynąć na złą ocenę Twojej osoby. Tak wynika z badań, które przeprowadziło Stowarzyszenie Nauk Psychologicznych. Mamy tendencję do myślenia, że jesteśmy odseparowani od środowiska. Ale tak nie jest. My tworzymy to środowisko. Powstaje coraz więcej analiz, które badają, jak środowisko wpływa na nasze samopoczucie.

Cebula vs cytryna

W jednym z eksperymentów 65 ochotników miało określić, jakie wrażenie zrobiła na nich sylwetka osoby, która pachniała cebulą, cytryną lub niczym. Wolontariusze, którzy wąchali cebulę, określili osobę jako bardziej męską. Sylwetki cytrynowe oceniano jako bardziej kobiece, czyste i przyjemne.

Kwiatowe zapachy skłaniają do interakcji

A jak się to ma to nastrojów w biurach? Badanie przeprowadzone przez Haviland-Jones miało za zadanie określić, w jaki sposób niewykrywalny poziom kwiatowego zapachu wpłynął na ludzkie zachowania. W pokojach rozpylono zapach kwiatów, pudru dla dzieci, a jedno pomieszczenie pozostało bez zapachu. Osoby przebywające w kwiatowym pokoju używały około 3 razy więcej słów związanych ze szczęściem i były bardziej skłonne do interakcji.

Napisz komentarz